Korzyści z biegania - szczęśliwa 13-tka.


 
To, że korzyści z biegania są to wszyscy wiemy. Spróbujmy je pogrupować. Przeczytaj co nie co o związku biegowych kroków z sylwetka lub zapobieganiem np. cukrzycy.
 
  1. Wiara w siebie. Pierwszy postawiony krok sprawia, że wierzysz, ze możesz wszystko. Badania opublikowane w „ Journal of Preventive Medicine” pokazują, że nawet krótkie zrywy aktywności jak ii regularne treningi są dobrym sposobem na podniesienie własnej wartości.
  2. Reset. Wskakujesz w biegowe buty, kilka minut i odparowuje stres i nagromadzone złe emocje. Bieganie daje czas na przemyślenia, przewietrzenie głowy, pobycie w swoim towarzystwie. Niektóre z badań wskazują, ze bieganie może zapobiegać depresji. Udowodniono, że nawroty choroby  u osób cierpiących na depresję, śą znacznie rzadsze kiedy farmakoterapie połączymy z wysiłkiem fizycznym.
  3. Mniej tłuszczu. Bieganie to cardio.  Cardio to idealny spalacz tłuszczu. Sa dwie drogi. Albo długie bieganie w tlenowym zakresie, lub tzw. HIIT ( interwały wysokiej intensywności) pobudzające enzymy mięśniowe pobudzające spalanie.
  4. Mniejsza szansa  na zawał. Treningi interwałowe ( czyli treningi o dużej intensywności ) chronią przed atakiem serca. W „ American Journal of Human Biology” badacze zwracają uwagę na fakt, że przyspieszenie bicia serca na 30 sekund powoduje rzadsze zapadanie na choroby serca.
  5. Zdrowsze płuca i sprawny mózg. Naczynia połączone. Sprawniejsze płuca i dotlenione płuca to związek nie do przecenienia. Im większa wydolność płuc, tym więcej tlenu dociera do mózgu, co powoduje używanie sprawnego umysłu. 8 tygodni treningu interwałowego poprawia pracę płuc zarówno u zdrowych jak u chorych na astmę biegaczy - potwierdza to publikacja w „European journal of Applied of Physiology”. Wg badań opisanych w „Neurology” umiarkowana intensywność treningów na przestrzeni 6 lat zmniejsza ryzyko udaru o 50%.
  6. Ciśnienie w normie. Przeglad badań wykazał,  że zrzucenie 1 kg masy ciała wiaże się z obniżeniem ciśnienia tętniczego o około 1/1 mmHg. Wg. „Hypertension” systematyczny trening  ( ok. 4 h / tygodniowo )  zmniejsza ryzyko powstania nadciśnienia o 1/3.
  7. Lepsza perystaltyka jelit. „Scandinavian Journal of Gastroenterology” opublikował badania, które pokazują, ze już po 12 tygodniach biegania. Warunek minimum 40 min tygodniowo.
  8. Cholesterol w normie. Okazuje się, że badania wykazały, iż to bieganie  miało największy wpływ na obniżenie poziomu złego cholesterolu. Cholesterol zatyka nam naczynia krwionośne i jest jedą z najczęstszych przyczyn chorób układu krwionośnego. Dobra wiadomość dla biegaczy, ze pozbywają się złego cholesterolu robiąc to co lubią.
  9. Zdrowsze stawy. Jeżeli obciążenia nie są zbyt duże, jeśli trening jest regularny, a obciążenia i regeneracja są we właściwych proporcjach  to możesz nie martwic się o swoje stawy. Badania przeprowadzone na 74 tys. biegaczy pokazały, że biegacze cierpią na zmiany zwyrodnieniowe o 50% rzadziej. Rzadziej tez potrzebują implantów biodra niż osoby spacerujące. Wg badań opublikowanych w  „ Medicine & Science in Sport & Exercise” najlepszym rozważnie dla bioder jest pokonywanie tygodniowo między 22 a 34 km.
  10. Mocniejsze kości. Biegając ok. 30mkm tygodniowo zapewniasz szkieletowi optymalną dawkę obciążeń, które zapewniają lepsza mineralizację kości.
  11. Waga lekka. Publikacja w czasopiśmie „Obesity” pokazuje, ze trwała ( czyt. systematyczna ) miłość do dłuższych przebieżek to jedna z najskuteczniejszych metod utrzymania prawidłowej wagi. Lepsza sylwetka i samozaowolenie w pakiecie.
  12. Cukier w normie. Waga lekka powoduje brak kłopotów z podwyższonym poziomem glukozy w surowicy. Nadwaga i otyłość prowadza w efekcie insulinooporności do powstawania cukrzycy i powikłań z nią zwiazanych. Biegacz szybko spala węglowodany przerabiajac je w moc w nogach i nie pozwala na odkładanie sie tkanki tłuszczowej powodujacej insulinooporność.
  13. Lepszy sex. „Archives of sexual Behavior” opublikował badania, w których  naukowcy wykazują, ze 1 h treningu 4 x w tygodniu poprawia zarówno jakość jak i ilość stosunków z partnerem. Bieganie wykazuje korzystny wpływ na układ hormonalny obu płci, który zwiększa libido.
Czy kogoś jeszcze trzeba zachęcać do założenia biegowych butów i wyjścia na trening?

AR

Cookies

Ta strona korzysta z cookies