Zasada PRICE - postępowanie po urazie



Foto: http://www.bupa.co.uk/~/media/Images/HealthManagement/Topics/PRICE.ashx
 

Podczas treningu, jak każdy wie nie trudno o kontuzję, zwłaszcza, że ze względu na pracę realizujemy go często po zmroku, chwila nieuwagi i kostka skręcona. Co robić w takiej sytuacji?

Postępujmy zgodnie z zasadą PRICE. Nazwa ta pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów: protection (ochrona), rest (odpoczynek), ice (lód), compression (ucisk) i elevation (uniesienie). PRICE należy stosować przez pierwsze 48-72 godziny po urazie.
 

Protection – ochrona

Uszkodzone miejsce należy unieruchomić, nie można też obciążać kontuzjowanej kończyny. Do tego celu można wykorzystać bandaże, szyny, taśmy, chusty. Ich zadaniem jest zapobieganie dalszym uszkodzeniom.

Ice – chłodzenie

Schładzanie zmniejsza ból, obrzęk i ogranicza stan zapalny. Najlepiej zastosować zimny okład z lodu albo specjalnych paczuszek z żelem (tzw. cold pack) jak najszybciej po wystąpieniu urazu, a następnie przez kilka kolejnych dni. Okład należy trzymać 15-20 minut, z dwu-, trzygodzinną przerwą. Im mniej czasu upłynęło od urazu, tym okłady należy robić częściej.

Rest – odpoczynek

Poruszanie kontuzjowaną kończyną należy ograniczyć do minimum, a z pewnością nie należy nią poruszać, gdy pojawia się lub nasila ból. Odpoczynek ułatwia gojenie się uszkodzeń.

Compression – ucisk

Po zimnym okładzie dobrze jest dość ciasno zabandażować kontuzjowany staw lub mięsień, nawijając bandaż w kierunku serca. W ten sposób zapobiega się obrzękowi. Mam nadzięję, że uda wam się uniknąć kontuzji, ale na wszelki wypadek zostawiam to na naszym blogu.

Powodzenia w treningach! 

Justyna Woźniak i Kuba Woźniak
http://dotfizjo.pl/blog/postepowanie-bezposrednio-po-urazie-zasada-price/

 

 
 

Cookies

Ta strona korzysta z cookies