Żele energetyczne. Brać czy nie brać?

Żele energetyczne - trochę teorii

Przeciętny człowiek (70kg) posiada zapas 500g węglowodanów w postaci glikogenu w wątrobie i mięśniach. Z pośród tych 500g glikogenu 100g przypada na glikogen wątrobowy (co odpowiada 400 kcal) i 400g na glikogen mięśniowy (1600 kcal). Glikogen wątrobowy utrzymuje stały poziom cukru we krwi, a glikogen mięśniowy jest paliwem dla aktywności fizycznych.

Ze względu na zmagazynowany glikogen w wyżej wymienionej ilości nie ma konieczności dostarczania dodatkowych węglowodanów przy aktywności trwającej poniżej 1 godziny.

Należy przyjąć węglowodany w ilości od 30 do 60g w intensywnych ćwiczeniach trwających nieco ponad 1 godzinę, co pomoże utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi i pomoże zaoszczędzić glikogen mięśniowy, opóźni moment zmęczenia i zwiększy wytrzymałość.

W przypadku wielogodzinnych zawodów typu maraton czy triathlon na długim dystansie nie ma sensu przyjmować więcej niż 90g węglowodanów na godzinę, gdyż ludzki organizm może wchłonąć maksymalnie tą ilości węglowodanów. Najlepiej stosować mieszaninę węglowodanów glukozy i fruktozy w stosunku 2:1 co zminimalizuje ryzyko wystąpienia zaburzeń ze strony układu pokarmowego. Dodatkowo sugerujemy wybierać żele na bazie naturalnych składników bez zbędnych i sztucznych dodatków, co również zminimalizuje ryzyko wystąpienia tych zaburzeń. Pamiętaj aby żel przetestować na treningu i zawodach o niższym priorytecie.

Praktyka stosowania Żeli Energetycznych

Jedna saszetka żelu energetycznego dostarcza ok. 25g węglowodanów, co oznacza, że:

  • osoba biegnąca półmaraton w 1:30h wystarczy, że przyjmie jeden żel po 45’ biegu,
  • osoba biegnąca półmaraton w 2h powinna przyjąć 2 do 3 takich żeli.
  • startując na 10km i krócej przeciętna osoba nie będzie potrzebować żeli na trasie (pod warunkiem, że zapas glikogenu nie jest uszczuplony wcześniejszymi aktywnościami).

Pamiętajcie o właściwym odżywianiu na starcie, a wtedy dacie radę !

Autor: Kuba Woźniak
Żródło: http://dotfizjo.pl/blog/zele-energetyczne-w-praktyce/ 

Cookies

Ta strona korzysta z cookies